انواع گیرنده دیجیتال DVB-T ، DVB-C و DVB-S و تفاوت آن ها

انواع گیرنده دیجیتال DVB-T ، DVB-C و DVB-S  و تفاوت آن ها

تاریخچۀ DVB

DVB یا Digital Video Broadcasting به معنی پخش دیجیتال ویدئو، مجموعه ای از استانداردهای بین المللی برای تلویزیون های دیجیتال است که پخش دیجیتال را با استفاده از ماهواره، کابل و زیرساخت زیرزمینی تعریف می کند.
در اوایل 1990 پخش کننده های اروپایی، تولیدکنندگان و گروه های نظارتی ELG را برای بحث در مورد معرفی تلویزیون های دیجیتال (DTV) در سراسر اروپا تشکیل دادند و بعدها بدلیل مسائل اعتمادی میان اعضا پروژۀ DVB ایجاد شد. امروز پروژۀ DVB شامل بیش از 220 سازمان در 29 کشور جهان است. پخش و پخش دیجیتالی با استاندارد DVB بطور گسترده ای در دسترس است و توسط لوگوی DVB که در زیر آورده ایم مشخص می شود.

انواع گیرنده های دیجیتال تلویزیون و تفاوت آنها

تفاوت بین گیرنده ها

همانطور که گفتیم اختصار DVB به معنی پخش ویدئوی دیجیتال است و به پخش تلویزیونی اشاره دارد که به تدریج جایگزین پخش آنالوگ می شود. مزیت های تلویزیون دیجیتال واضح است و تنها تلویزیون دیجیتال می تواند کیفیت های بالا در کانال های متنوع را ممکن سازد و انتقال آنالوگ ظرفیت این کار را ندارد. در دنیای تلویزیون دیجیتال در حال حاضر سه نسخه مختلف از گیرنده ها وجود دارد که عبارتند از DVB-C و DVB-T و DVB-S. که در این پست بابیرُز به توضیح و مقایسۀ آنها می پردازد.

  1. DVB-T و DVB-T2
    DVB-T به تلویزیون های دیجیتال زمینی اشاره دارد و بنابراین قابل مقایسه با آنتن های قدیمی پشت بام تلویزیون آنالوگ است. نکتۀ مثبت در مورد آنتن های DVB-T اینست که آنها در مقایسه با آنتن های قدیمی بسیار کوچک هستند و همچنین می توانند بعنوان یک آنتن داخلی استفاده شوند بدین ترتیب شما می توانید آنتن قدیمی خود را برای DVB-T استفاده کنید. این استاندارد یک جریان صوتی/تصویری دیجیتال را با استفاده از مدولاسیون تقسیم فرکانس متعامد QFDM با کد گذاری کانال از طریق کانال های زمینی ارسال می کند.
    DVB-T2 استانداردی است که جانشین DVB-T است و اجازه می دهد که برنامه های بیشتری را در کیفیت تصویر بالاتر ببینید اما با DVB-T سازگار نیست. DVB-T2 پیشرفته ترین سیستم تلویزیون دیجیتال جهان (DDT) است که قابلیت ها، انعطاف پذیری و حداقل بهره وری آن 50% بیشتر از سایر سیستم های DDT است. این دستگاه از UHD ، HD و SD و همچنین تلویزیون تلفن همراه پشتیبانی می کند.

    گیرنده دیجیتال DVB-T2

  2. DVB-C و DVB-C2
    تلویزیون های کابلی دیجیتال نیز DVB-C نامیده می شوند (حرف C پایانی به کلمۀ Cable یعنی کابل اشاره دارد.) همانطور که از نامش برمی آید در تلویزیون کابلی اتصال کابل از خانه مورد نیاز است و شما تلویزیون خود را بر روی شبکۀ کابلی خواهید یافت. این استاندارد یک جریان صوتی/تصویری دیجیتال را با استفاده از مدولاسیون QAM با کد گذاری کانال از طریق کانال های کابلی انتقال می دهد.

    DVB-C2 نیز جایگزینی برای DVB-C است که برنامه های بیشتری را با کیفیت بالاتر و همچنین سرعت بالاتر ارائه می دهد.

    گیرنده دیجیتال کابلی DVB-C

  3. DVB-S و DVB-S2
    DVB-S استاندارد تلویزیون های ماهواره ای دیجیتال است (حرف S پایانی به کلمۀ Satellite یعنی ماهواره اشاره دارد.) در اینجا تلویزیون از طریق ماهواره پخش می شود و بواسطۀ این گیرنده ما محتوا را مشاهده خواهیم کرد. این استاندارد یک جریان صوتی/تصویری دیجیتال را با استفاده از مدولاسیون QPSK با کد گذاری کانال های 11/12 ماهواره ای انتقال می دهد.
    DVB-S2 در واقع جانشین DVB-S است در این جا با نرخ دادۀ بالاتر برنامه های بیشتری  با کیفیت بالاتری در دسترس شما قرار می گیرند. شایان ذکر است که DVB-S2  با نسخۀ قبلی اش سازگاری ندارد.


گیرنده دیجیتال ماهواره دار کدام است

نکات بابیرُز

جدیدا چند مدل از تلویزیون های 2019 سامسونگ از DVB-S بهره می برند.

♦ تلویزیون های الجی اگر حرف آخر مدلشان V باشد به این معنی است که DVB-S دارند.

♦ در تلویزیون های سونی نیز اگر دو حرف آخر مدل آن 05 باشد به این معنی است که DVB-S دارد.

5 دیدگاه

  • داریوش خسروی پوریان
    داریوش خسروی پوریان

    دست شما با این اطلاع رسانی در مورد گیرنده ها dvb درد نکند ایا 50um7340 فرمت mkvپخش میکند

  • ممدعلی
    ممدعلی

    درود برشما و ممنون از اطلاعات خوبتون

  • علوی
    علوی

    بسیار عالی و کاملا مفید.. ممنونم.

  • محمدفتحی
    محمدفتحی

    دمتون گرم...فقط خواستم ببینم DVBT2قویتره؟؟یاDVBS2...?????

  • Ahmad Alamdar
    Ahmad Alamdar

    ممنون از مطالبی که گذاشتین بسیاربرای بنده مفید وقابل استفاده بود ممنون

ثبت دیدگاه شما