راهنمای کار با فر و معرفی بهترین مارک آن

راهنمای کار با فر و معرفی بهترین مارک آن

اهمیت موضوع

گرچه انواع مختلف اجاق گاز در بهترین مارک ها و جنس ها در بازار موجود است اما گازهای فر بسیار محبوب تر هستند و به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. فرها دارای یک پیلوت الکتریکی هستند که شعله ای کوچک و مداوم از آتش ایجاد می کنند که دما و ارتفاع آن را با چرخاندن دکمۀ مربوطه می توان کنترل کرد. همچنین هر فر دارای یک ترموستات است که دمای اتاقک فر را هر لحظه اندازه گیری می کند. اگر شما نکات و ترفندهای کار با فر را یاد بگیرید که اصلا هم سخت نیست می توانید رنگ و بوی دیگری به غذاهایتان بدهید و با آشپزی متفاوتتان بدرخشید. کار با فر و آشپزی با آن متفاوت است. باید از ظروف خاص بسته به نوع فرتان استفاده کنید، به طور منظم فر را تمیز کنید و اجازه ندهید باقیمانده های غذا و چربی در آنجا بماند و موجب بد بو شدن غذاهایتان شود.
در این مطلب بابیرُز استفاده از فر گازی، فر برقی و نحوۀ تمیز کردن آنها را توضیح می دهد. امیدواریم که برایتان مفید باشد.

استفاده از فر گازی

1- اصول اولیۀ کار با گاز فرتان را در دفترچه راهنما بخوانید و بفهمید.
قبل از شروع کار با فر و یا هر وسیلۀ دیگری لازم است دفترچه راهنما را مطالعه کنید و دستورالعمل های کار با آن را بیاموزید. نحوۀ روشن_خاموش کردن، نحوۀ حرکت قفسه ها و سایر موارد در آن آمده است. پس بی گدار به آب نزنید!

  • هر گاز فری دارای قفسه است و بسته به نوع آشپزی تان، شما باید ارتفاع این قفسه ها را تنظیم کنید پس باید کار با آن را بلد باشید.  قبل از شروع کار با فر چند بار قفسه ها را حرکت دهید و داخل و خارج کنید و از صحت کار آنها مطمئن شوید.

  • خاموش_روشن کردن فر را یاد بگیرید و بدانید که دما چگونه تنظیم می شود. بطور کلی یک دستگیره در جلوی فر قرار دارد که برای این کار تعبیه شده است و در یک حرکت چرخشی می توانید دما را تنظیم کنید. بعضی از فرها بعد از روشن کردن یک سیگنال بیرون می دهند یا یک صدا؛ و این نشان می دهد که فر شما به اندازۀ کافی گرم شده و آمادۀ کار است.

چگونه با استفاده از فر آشپزی کنیم

2- از دماسنج فر استفاده کنید.
فرها تمایل دارند که دما را تغییر و در نوسان قرار دهند. حتی اگر فر را بر روی یک درجه حرارت خاص تنظیم کنید گرما ممکن است در طول فرایند پخت و پز به طور غیر منتظره افزایش یا کاهش یابد. بنابراین برای اطلاع از دما لازم است از دماسنج استفاده شود.
پس ممکن است در طول فرایند پخت و پز دما خودبه خود تغییر کند مثلا باز کردن درب فر در حین پخت باعث می شود که دما بطور ناگهانی سقوط کند و شما باید مرتب آن را چک کنید.

راهنمای کار با فر

3- سینی ها را در حین آشپزی بچرخانید.
همانطور که گفتیم گرما در فر در نوسان است پس برخی نقاط در حین پخت داغ تر هستند و برخی نقاط سردتر. بنابراین باید در حین فرایند پخت چند بار با توجه به تشخیص خودتان درب را باز کرده و سینی غذا را بچرخانید تا اطمینان حاصل کنید که همۀ نقاط بپزند.

  • کیک ها، انواع نان و ... در نیمۀ زمان پخت باید 90 درجه چرخانده شود و اگر بیش از یک سینی در حال استفاده دارید بهتر است که در حین پخت جای سینی بالا و پایین را تغییر دهید.

  • ظروف های شیشه ای و سفالی و غذاهای مرکب از گوشت بهتر است در حین پخت چند بار چرخانده شوند.

چگونه با فر گازی کار کنیم

4- یک سنگ پخت روی کف فر قرار دهید.
استفاده از یک سنگ در پخت مواردی مانند پیتزا بسیار کارآمد است. این کار می تواند موجب تنظیم دما در فر بشود. همچنین به افزایش درجه حرارت به سمت بالا کمک می کند. وقتی که کارتان تمام شد می توانید آن را از فر خارج کنید و یا بگذارید در همان پایین ترین طبقه بماند. پس هر چیزی که درست می کنید اگر بالای سنگ پخت قرار دهید به تقسیم دما و پخت بهتر کمک کرده اید.

آموزش کار با فر گازی

5- سینی های بالا را به پایین جابجا کنید.
گاهی اوقات سخت است که چیزهایی مانند کیک را در طبقۀ بالای فر بپزیم. این به شما کمک می کند که فقط وقتی نیاز به برشته کردن آن ظرف دارید آن را به طبقۀ بالا منتقل کنید. این موجب می شود که سریع تر قهوه ای شود.

چگونه در فر کیک بپزیم

6- درجه حرارت را برای ترد شدن بیشتر کنید.
اجاق های فر تمایل به مرطوب ماندن دارند و این موجب چسبندگی هم در غذا و هم بخصوص در کیک می شود. پس درجه حرارت را تا 25 درجه بیشتر از دستورالعمل پختتان تنظیم کنید.

ظروف مناسب اجاق فر

7- از ظروف فلزی تیره استفاده نکنید.
هرگز از فلزات تیره در اجاق فر استفاده نکنید. در اجاق فر گرما از پایین اجاق گاز می آید. ظروف تیره به سرعت گرما را جذب می کنند و این می تواند موجب سوختن آن شود. پس استفاده از ظروف شیشه ای و سیلیکونی توصیه می شود.

راهنمای استفاده از فر گازی

استفاده از فر برقی

1- با اصول اولیۀ کار با فر آشنا شوید.
دفترچۀ راهنمای فر را مطالعه کنید و یاد بگیرید که چگونه روشن_خاموش می شود، قفسه ها چگونه جابجا می شوند و ... .

  • حتما مطالعه کنید که درجه حرارت چگونه تنظیم می شود. دما در فر برقی معمولا در یک حرکت چرخشی توسط دکمۀ تعبیه شدۀ روی آن تنظیم می شود. بعد از اتمام پخت معمولا یک چراغ روشن می شود و یا یک آلارم به صدا در می آید. این بسته به مدل فری که دارید فرق می کند.

چگونه از فر برقی استفاده کنیم

2- فر را از قبل گرم کنید.
وقتی از فر برقی استفاده می کنید باید از قبل فر را گرم کنید و آمادۀ پخت باشد. فر گازی تمایل به گرمای سریع دارند اما فرهای برقی نیاز به زمان بیشتری برای رسیدن به درجه حرارت مناسب دارند. سعی کنید از دماسنج استفاده کنید و اطمینان داشته باشید که دمای آن تنظیم است.

چگونه با فر برقی کار کنیم

3- در طبقه های میانی بیشتر بپزید.
وقتی که در دستورالعمل یک غذا بطور خاصی ذکر نشده بود که از طبقۀ بالا استفاده شود یا پایین؛ همیشه از طبقۀ مرکزی فر برقی استفاده کنید. در این طبقه نوسان دما کمتر است و غذا با یک دمای یکسان پخته می شود.

پخت کیک با فر برقی

4- در صورت لزوم بخار اضافه کنید.
فرهای برقی معمولا خشک هستند و این می تواند موجب دیرکرد در پخت شود. این هنگام پخت انواع نان ها بیشتر محسوس است. پس هنگام پخت پیتزا و سایر نان ها سعی کنید کمی بخار اضافه کنید. برای این کار شما می توانید هنگام پخت یک فنجان آب را در ظرفی ریخته و در انتهای فر قرار دهید و یا درب را باز کرده و از یک آب پاش برای آب دادن به فر استفاده کنید.

فر برقی خوب است یا گازی

5- مناسب ترین ظروف را برای پخت استفاده کنید.
شما می توانید طیف وسیعی از ظروف را در فر برقی استفاده کنید. ظرف های مختلف نتایج مختلفی را در پخت به شما خواهند داد و انتخاب ظرف مسئلۀ قابل توجهی است.

  • اگر دوست دارید غذایتان برشته و دور تا دور بریان و قهوه ای شود سراغ ظروف فلزی بروید.

  • اگر دوست دارید کمتر برشته شود سراغ ظروف شیشه ای و سیلیکونی بروید.

ظروف مناسب برای آشپزی با فر

تمیز کردن فر

1- استفاده از گزینۀ تمیز کردن خودکار (Self cleaning)
اگر دستگاه فر شما این گزینۀ تمیز کردن خودکار را دارد پس از آن استفاده کنید که بهترین راه تمیز کردن است. دستورالعمل استفاده از آن در دفترچه راهنما آمده است. معمولا به این صورت است که اجاق برای 2 ساعت قفل شده و تمیز می شود. پس از اتمام تمیز کردن توسط اجاق تنها با یک دستمال کاغذی آن را پاک کنید، به همین راحتی!

نحوه تمیز کردن فر

2- قفسه ها را در بیاورید و بشورید.
اگر فر شما گزینۀ تمیز کردن خودکار را ندارد جای نگرانی نیست، باید بصورت دستی این کار را انجام دهیم. ابتدا قفسه ها را در آورده و تمیز بشورید.

  • برای نتیجۀ بهتر از آب گرم در شستشو استفاده کنید. نصف فنجان مواد شوینده درون آب تشت بریزید و بگذارید قفسه ها 2 ساعت خیس بخورند. سپس با برس، پارچه اسکاج یا هر وسیلۀ سایشی دیگری لکه های آن را پاک کنید.

  • بعد از اینکه شستشو تمام شد حتما قفسه را بطور کامل خشک کنید.

چگونه فر برقی را بشوریم

3- از ترکیب آب و جوش شیرین استفاده کنید.
مقداری سرکه و جوش شیرین را با هم ترکیب کنید. سپس با استفاده از پارچۀ نرم یا اسفنج دیواره های فر را با آن پوشش دهید. بالا_پایین بدنه و تمام نقاط را با مخلوط سرکه و جوش شیرین بشویید.

شستن فر با آب و سرکه

4- از ترکیب سرکه و جوش شیرین استفاده کنید.
مقداری سرکه اگر به مخلوط قبلی اضافه شود قدرت پاک کنندگی حیرت انگیزی دارد. با همان دستور قبلی پیش بروید و با یک اسفنج فر را با این مخلوط پاک کنید. سپس با یک دستمال نرم (دستمال توالت مناسب است) آن را کاملا پاک کنید.

تمیز کردن فر با جوش شیرین

5- قفسه ها را سر جای خود قرار دهید.
وقتی فر را تمیز کرده و خشک کردید قفسه را سر جایش قرار دهید و از فر تمیز و آمادۀ کار خود لذت ببرید.

نحوه تمیز کردن گاز فر

کدام مارک فر خوب است؟

در بازار متنوع امروز خرید واقعا سخت است. یک عالمه فر در انواع برندها و مدل های گوناگون انسان را دچار سردرگمی می کند. با توجه به تجربۀ فروش و درصد رضایت مشتریان پیشنهاد فروشگاه بابیرُز به شما که قصد خرید فر دارید انتخاب مارک های بوش و یا دیروک است.

محصولات آشپزخانۀ دیروک ویژگی هایی دارد که بسیار مشتری پسند است و خرید آن را لذت بخش تر کرده است. کیفیت بالا، کاربری آسان و استفاده راحت، طراحی بسیار حیرت انگیز و زیبا و مهم تر از همه قیمت های مقرون به صرفه همگی از ویژگی های محصولات دیروک است.

برای مشاهده و خرید فر توکار دیروک مدل DIR3503 کلیک کنید.

خرید فر توکار دیروک مدل DIR3503 از بانه

همچنین بهترین و کارآمد ترین فرها را شرکت بوش تولید می کند. این شرکت خوش نام و نشان در هر زمینه ای که فعالیت کند شاهکار خلق می کند. فرهای توکار بوش از نظر طراحی بسیار شیک و کاربر پسند هستند و نمایی جذاب به آشپزخانه شما می بخشند. کار کردن با محصولات بوش بسیار راحت است و کاربر به آسانی می تواند با آن هر چیزی را که بخواهد در کمترین زمان درست کند.

برای مشاهده و خرید فر توکار بوش کلیک کنید.

خرید فر توکار دیروک مدل DIR3503 از بانه

سوالات متداول

سوال1: مصرف برق فر برقی چقدر است؟
پاسخ بابیرُز: فرهای برقی از 1000 تا 5000 وات مصرف برق دارند. بطور متوسط فر حدود 2400 وات برق می طلبد.

سوال2: پیش گرم کردن به اصطلاح پری هیت کردن (Preheat) در فر چگونه است؟
پاسخ بابیرُز: پیش گرمایش بسته به نوع فر و دستور پختی که دارید متفاوت است. فروشگاه بابیرُز توضیح مفصل آن را در این مقاله آورده است.

سوال3: چه نوع ظروفی برای استفاده در فر مناسب است؟
پاسخ بابیرُز: از ظروف پیرکس (Pyrex) مقاوم در برابر حرارت و ظروف فلزی استفاده کنید.

سوال4: آیا می شود با استفاده از فر برخی گیاهان را خشک کنیم و نگه داری کنیم؟
پاسخ بابیرُز: بله می توانید انواع سبزیجات را در فر خشک کنید.

سوال5: اگر شیشۀ فر بشکند آیا می توان همچنان از آن استفاده کرد؟ 
پاسخ بابیرُز: خیر، به محض اینکه متوجه ترک و شکستگی در شیشۀ فر شدید آن را تعویض کنید چون هر چیزی که در آن بپزید قطعا ناراضی خواهید بود.

سوال6: چرا در آشپزی با فر یک طرف غذا می سوزد و یکدست نیست؟
پاسخ بابیرُز: همانطور که در بالا هم اشاره کردیم در حین پخت وقتی نیمی از زمان لازم برای پخت سپری شد فر را باز کرده و ظرف را بچرخانید تا نسوزد. همچنین در پخت کیک از طبقات پایینی استفاده کنید تا این مشکل پیش نیاید.

 

7 دیدگاه

  • سیده فاطره محمدی
    سیده فاطره محمدی

    المنت بالا چجوری روشن میشه من هر کاری کردم نتونستم میخوام روی غذا یا کیکم برشته بشه

  • مهشيد  طاهرى
    مهشيد طاهرى

    ببخشيد اليمت پايينى چطور روشن ميشه

  • سوگی
    سوگی

    سلام وقتتون بخیر، ببخشید وقتی فر رو روشن میکنیم( فر پایین)ایا بعد از گذاشتن غذا یا شیرینی داخل فر ،باید درب فر بلا وپایین را ببندیم؟

  • مریم.م
    مریم.م

    سلام.ببخشید درجه سانتیگراد و فارنهایت چه تفاوتی باهم دارند؟ و چجوری بفهمیم فِرِمون درجه اش سانتیگراده یا فارنهایت

  • فروشگاه بابیروس
    فروشگاه بابیروس

    سلام وقتتون بخیر. هر درجه سانتی گراد 33.8 درجه فارنهایته و هر درجه فارنهایت منفی 17.22 درجه سانتی گراد می باشد

  • افسانه،ک
    افسانه،ک

    سلام فرناز تی سبحان دارم نمیدونم چطور بادکمه هاش کارکنم دفترچه راهنماشوگم کردم

  • علیرضا
    علیرضا

    سلام، اعداد درجه حرارت فر پاک شده اجاق گاز پیلوت ، لطفا راهنمایی بفرمایید

ثبت دیدگاه شما