اینورتر چیست؟ چرا باید کولرگازی اینورتر بخریم؟

اینورتر چیست؟ چرا باید کولرگازی اینورتر بخریم؟

اینورتر چیست؟

اگر شما قصد خرید یک کولرگازی یا هرگونه سیستم تهویه ای دارید باید بدانید که آخرین تکنولوژی موجود در بازار اکنون اینورتر (inverter) است.

اگر بخواهیم اینورتر را در یک جمله و خلاصه بگوییم میتوانیم بگوییم که فناوری اینورتر به گونه ای طراحی شده است که می تواند 30 الی 50 درصد در واحد مصرف انرژی صرفه جویی کند و به همین خاطر از سال 2016 در رتبه بندی BEE مرتبا ستاره دریافت می کند. بهرحال بیایید تا اینورتر را در مقایسه با غیراینورتر قرار دهیم و ببینیم واقعا تفاوت آنها در چیست.

کاهش مصرف انرژی در کولرگازی اینورتر

کولرگازی چگونه کار میکند

تصور اغلب مردم از کولرگازی این است که دمای هوا را در درجه پایین قرار می دهد. اما آیا واقعا این کار را انجام می دهد؟ در حقیقت کولرگازی در طی فرآیند خنک کردن، هوای داخل اتاق را می گیرد و آن را با گذراندن از اواپراتورش خنک می کند و دوباره به اتاق پس می دهد که این مخالف عملکرد کولرهای قدیمی است که هوا را کلا از محیط خارج می کرد. کولرگازی فقط روی هوای داخلی کار می کند. کولرگازی همچنین دارای یک کمپرسور است که گاز مبرد در آن نگه داری می شود.

این کمپرسور یا خاموش است یا روشن؛ هنگامی که روشن است در ظرفیت کامل برقی که برایش در نظر گرفته شده است کار میکند، یعنی حداکثر مصرف. هنگامی که ترموستات به درجه حرارتی رسید که شما تنظیم کرده اید کمپرسور متوقف می شود و هنگامی که تشخیص داد که درجه حرارت محیط افزایش یافته است کمپرسور دوباره روشن می شود.

اینورتر یعنی چه؟

فناوری اینورتر مانند یک شتاب دهنده در ماشین عمل می کند. وقتی کمپرسور قدرت بیشتر نیاز دارد به آن قدرت می دهد و بالعکس. پس با استفاده از این تکنولوژی کمپرسور همیشه روشن است (برخلاف حالت قبل) و قدرت کمتر و بیشتر بسته به درجه حرارت هوای ورودی و سطح تنظیم شده در ترموستات تغییر می یابد. سرعت و قدرت کمپرسور همواره در سطح مناسبی در تعادل است. این فناوری در ژاپن توسعه یافته و در حال حاضر برای کولرگازی، یخچال و فریزر بطور موفقیت آمیزی در حال اجراست.

کولرگازی اینورتر

مزیت تکنولوژی اینورتر در چیست

هر کولرگازی برای حداکثر مصرف طراحی میشود. بنابرین یک کولرگازی 1.5 تن برای اندازه های متعارف اتاق و مابقی برای سایر اندازه ها و کاربردها طراحی می شوند. اما اندازه همه اتاق ها و هال ها که یکسان نیست! یک کمپرسور معمولی با حداکثر توانش شروع به کار می کند اما در مقابل آن یک کولر که از فناوری اینورتر بهره مند است بطور مداوم در حال کار است اما نه با حداکثر قدرت!! نوع اینورتر به طور خودکار ظرفیتش را بر اساس نیاز اتاق تنظیم میکند به این ترتیب انرژی بسیار کمتری مصرف می کند و مصرف واحد برق آن بسیار پایین تر است.

نکته دیگری که در خرید کولرگازی بسیار حائز اهمیت است این است که کولر مناسب با متراژ اتاق مدنظرتان را تهیه کنید نه بالاتر که هزینه دست خودتان بدهید و نه پایین تر که کارایی نداشته باشد.

تفاوت اینورتر 5 ستاره با غیر اینورتر

  1. کولرگازی اینورتر با سرعت متغیر عملکردی متفاوت از غیر اینورتر دارد که دارای کمپرسور تک سرعته و یا تک فاز است.

  2. کولرگازی اینورتر سرعتش را بر اساس بار گرمای اتاق تنظیم می کند در حالی که غیراینورتر(یا معمولی) اینگونه نیست.

  3. هر اتاق بار گرمای متفاوتی دارد حتی اگر دو اتاق هم سایز هم باشند. مقدار گرما به عوامل مختلفی بستگی دارد که این ها بر مصرف برق کولرگازی تاثیر می گذارند. در یک تشبیه اگر بگوییم، هر انسانی یک دور کمر دارد حتی دور کمرها گاها فیکس اندازه های شلوارهای بازار نیست (بجر شلوارهای الاستیک یا همان کشی). کولرگازی اینورتر دقیقا مانند شلوارهای کمر کش است که میتواند به اندازه تنظیم شود. مزیت دیگر آن است که حتی اگر اندازه دورکمر افزایش یا کاهش یابد شلوارهای الاستیک نیز به همین اندازه تنظیم میشوند! پس اینورتر میتواند متناسب با شرایط تغییر کند.
    این در حالی است که کولرهای غیر اینورتر همان شلوارهای سایز ثابت هستند که قابلیت تغییر ندارند.

  4. بر اساس داده های مربوط به مصرف انرژی ارائه شده توسط BEE ، کولرگازی های اینورتر با رتبه 3 ستاره به بالا 7% انرژی کارامد بیشتری از کولرگازی های غیر اینورتر ارائه داده اند.

  5. بار گرما در یک اتاق هیچوقت ثابت نیست! با تغییر فصل ها تغییر میکند، بر اساس تعداد افراد موجود در اتاق تغییر میکند، حتی در شب و روز فرق می کند، بر اساس شرایط آب و هوایی محل زندگی تان نیز همواره در حال تغییر است و ثابت نیست. با همان تشبیه بالا که پیش برویم اندازه کمر هر فردی با افزایش میزان غذای مصرفی افزایش و با میزان تمرین و ورزش ان فرد کاهش می یابد. بنابراین در این تغییرات یک شلوار با کمر الاستیک گزینه بسیار مناسب تری است. پس یک کولر نوع اینورتر در هر صورت بسیار سازگارتر و مناسب تر است و عملکرد شایسته تری دارد.

مصرف برق در کولرهای اینورتر و غیر اینورتر

بر اساس داده های BEE در سال 2018 نمونه ای از متوسط مصرف کولرها در واحد کیلووات ساعت (kwh) به شرح زیر است:

 

0.75 تن

1 تن

1.5 تن

2 تن

کولرهای گازی 1 ستاره (اغلب غیر اینورتر)

627

843

1246

1648

کولرهای گازی 2 ستاره ( اغلب غیر اینورتر)

596

800

1184

1626

کولرهای گازی 3 ستاره (هم اینورتر هم غیر اینورتر)

542

747

1104

1448

کولرهای گازی 4 ستاره (غالبا اینورتر)

464

645

945

1293

کولرهای گازی 5 ستاره (غالبا اینورتر)

450

554

840

1113

اینورترها رتبه بندی چند ستاره دارند؟

BEE در سال 2016 یک استاندارد جدید برای رتبه بندی کولرهای گازی تعریف کرد بصورت تک ستاره، دو ستاره الی پنج ستاره. در سال 2018 تمام مدل های اینورتر موفق به کسب رتبه های 4 و 5 ستاره شدند. اگر تمایل داشتید که در مورد جزئیات این استاندارد رتبه بندی ستاره ای بیشتر بدانید میتوانید به این صفحه مراجعه کنید:

Understand What is ISEER and Star Labeling of Inverter Air Conditioners

3 دیدگاه

  • حسینیان
    حسینیان

    بسیار مفید بود. تشکر

  • Deepak Sharma
    Deepak Sharma

    Nice article For getting information about best electronic items to click this link: https://www.bestcoolerinindia.in/best-air-cooler-india/

  • Deepak Sharma
    Deepak Sharma

    Nice article For getting information about best electronic items to click this link: https://www.bestcoolerinindia.in/best-air-cooler-india/

ثبت دیدگاه شما