مقایسه تلویزیون های تخت و منحنی

مقایسه تلویزیون های تخت و منحنی

اهمیت موضوع

تعریف تلویزیون تخت: تلویزیونی به سبک معمولی با پنل مسطح و تخت.
تعریف تلویزیون منحنی: نسل جدید تلویزیون با صفحه نمایش خمیده.
تلویزیون منحنی یا خمیده انقلابی در صنعت تلویزیون به حساب می آید و ادعای اصلی منحنی این است که صفحه نمایش آن، شکل طبیعی تری برای استفاده از دید محیطی دور چشم ما دارد. این بدان معناست که تلویزیون های منحنی تجربۀ همه جانبه تری را فراهم می کنند، و انحنای موجود باید نسبت به تلویزیون تخت دید ما را بیشتر پر کند و علاوه بر آن زاویه دید وسیع تری باید داشته باشند.
حالا سوال این است که تلویزیون منحنی آیا ارزش خرید دارد؟ آیا معقول است که بخاطر این انحنا ما هزینه بیشتری پرداخت کنیم؟ بابیرُز تلویزیون تخت و منحنی را با هم مقایسه کرده است و نتایج آن را در ادامه برایتان آورده است.

  تلویزیون تخت تلویزیون منحنی
زاویه دید معقول معقول
همه جانبه بودن خوب بسیار خوب
انعکاس خوب خوب
هزینه خرید در همه محدوده ها موجود است معمولا بیشتر از تخت است
دسترس پذیری فراوان کم یاب

مقایسه زاویه دید تلویزیون منحنی و تخت

تلویزیون تخت (FLAT) تلویزیون منحنی (CURVED)
مقایسه تلویزیون تخت و منحنی
تلویزیون تخت UN55MU8000 از زاویۀ روبرو
تلویزیون تخت بهتر است یا خمیده
تلویزیون منحنی UN55MU8500 از زاویۀ روبرو
در تلویزیون تخت اثرات زاویه دید بر کیفیت تصویر تقریبا خطی است. در تلویزیون منحنی از روبرو تخریب کیفیت تصویر کمتر است اما از کناره های نزدیک بیشتر است.
زاویه دید از نکات مهم تلویزیون است. ادعاها اینطور است که تلویزیون منحنی زاویه دید بسیار وسیع تری از تلویزیون تخت دارد و تماشای تصویر در آن بسیار آسان تر و راحت تر است. برای اثبات این ادعا ما دو تلویزیون تخت و منحنی مشابه را در بالا آورده ایم، تلویزیون سامسونگ MU8000 با صفحۀ تخت و تلویزیون سامسونگ MU8500 با صفحۀ منحنی.
تصویر بالا این دو تلویزیون را هنگام مشاهده از جلو نشان می دهد. ممکن است در وسط صفحۀ تلویزیون منحنی MU8500 متوجه پیچ و خم جزئی شوید چون انحنای موجود باعث می شود که لبه های صفحه نسبت به مرکز بلندتر شوند. هنگامی که خیلی نزدیک می نشینید تلویزیون تخت از هر دو طرف مقدار کمی تاریک می شود؛ اما در تلویزیون منحنی اینطور نیست.
مقایسه زاویه دید تلویزیون تخت و منحنی
تلویزیون تخت MU8000 از زاویه 20 درجه
آیا تلویزیون خمیده ارزش خرید دارد
تلویزیون منحنی MU8500 از زاویه 20 درجه
در تصویر فوق دو تلویزیون تخت و منحنی را در زاویۀ 20 درجه قرار داده ایم، تقریبا درجه ای که در آن تصویر شروع به از دست دادن دقت رنگ می کند. همانطور که می بینید تلویزیون خمیده از نظر کیفیت کاهش یافته کمی از تلویزیون تخت یکنواخت تر است. سمت چپ صفحۀ منحنی بدتر از سمت چپ MU8000 تخت است، اما سمت راست صفحه در تلویزیون منحنی بهتر از تخت است. بطور کلی در این زاویه بنظر می رسد برابر باشند و تفاوت بزرگی نداشته باشند اما استدلال های جزئی وجود دارد که نشان می دهند به نفع منحنی است.
تلویزیون منحنی بهتر است یا تخت
تلویزیون تخت MU8000 از زاویه 45 درجه
curved vs flat tvs
تلویزیون منحنی MU8500 از زاویه 45 درجه
در زوایای بسیار گسترده مانند 45 درجه ، در سمت راست یک صفحۀ منحنی می توانید ابعاد اضافه شده را ببینید! از این زاویه تلویزیون کمی کشیده به نظر می رسد و این امر باعث می شود دیدن هر گونه تصویری بسیار راحت تر شود. اما از طرف دیگر سمت چپ تلویزیون انگار جمع شده است، فشرده به نظر می رسد.

با این اوصاف برنده کدام است؟
- منحنی!

در حالیکه تلویزیون های تخت و منحنی نسبت به زاویه ای که از آن مشاهده می شوند؛ واکنش متفاوتی نشان می دهند پس هیچ برتری مشخصی بین این دو وجود ندارد. هر دو تلویزیون مسطح و خمیده وقتی که از زاویه مشاهده می شوند کیفیت تصویر خود را خراب می کنند. تنها تفاوت واقعی این دو در صورتی است که از خیلی نزدیک به آنها نگاه شود، آنجا که گفتیم طرفین تلویزیون تخت در مقایسه با مرکزش تاریک می شود.

سایز و همه جانبه بودن تلویزیون مسطح و خمیده

تلویزیون تخت بهتر است یا خمیده

هنگامی که تلویزیون های منحنی برای اولین بار منتشر شدند یکی از استدلال هایی که به نفع آنها مطرح شد این بود که صفحۀ منحنی میزان املاک و مستغلات قابل درک صفحه را افزایش می دهد. بنابراین یک تلویزیون 55 اینچ منحنی در واقع بزرگتر از یک تلویزیون 55 اینچ تخت بنظر می رسد. این کاملا درست است! اما میزان این بزرگی بسیار کم است.

ما در دو تلویزیون مشابه که در بالا نام بردیم این تفاوت را محاسبه کردیم. صفحه ها را اندازه گرفتیم و زمینه نمایش را با فرض یک موقعیت نشسته از فاصله 8 فوت برای هر دو تلویزیون محاسبه کردیم. هر چه FOV (مخفف عبارت Field Of View) یا میدان دید بزرگتر باشد صفحه نمایش دید شما را بیشتر می کند.

نتیجه: صفحه نمایش تلویزیون تخت MU8000 دارای FOV یا میدان دید 28 درجه بود و تلویزیون منحنی MU8500 دارای FOV یا میدان دید 28.42 درجه بود. این بدان معنی است که در آن فاصله 8 فوت تلویزیون منحنی MU8500 تقریبا برابر با تلویزیون تخت MU8000 است و تفاوت آنها بسیار کم است.

با این اوصاف برنده کدام است؟
- منحنی!

در این مورد این دو تلویزیون تفاوت بسیار اندکی دارند  و با اینکه منحنی برنده است اما از نظر بابیرُز این تفاوت جزئی ارزش آن را ندارد که پول بیشتری بابت تلویزیون منحنی هزینه کنید.

مقایسه زیبایی تلویزیون تخت و منحنی

تلویزیون تخت تلویزیون منحنی
برتری های تلویزیون منحنی بر تلویزیون تخت مزایا و معایب تلویزیون منحنی و تخت
بزرگترین دلیل برای خریدن یک تلویزیون منحنی این است که شما از ظاهر آن لذت می برید. نکته ای که شایان ذکر است این است که تلویزیون های خمیده همانطور که در تصویر مشاهده می شود در قسمت پشت کمی حجیم تر هستند و این می تواند نصب آن به دیوار را کمی سخت تر کند.

با این اوصاف برنده کدام است؟
- ؟

از آنجا که زیبایی شناسی ذهنی است و به سلیقۀ شما بستگی دارد پس در این جا برنده واقعی وجود ندارد و هرکس باید خودش برنده را تعیین کند.

مقایسه انعکاس نور در تلویزیون خمیده و مسطح

تلویزیون تخت تلویزیون منحنی
بازتاب نور در تلویزیون های تخت بازتاب نور در تلویزیون های منحنی
بازتاب نور در تلویزیون تخت استاندارد است. بارتاب ها در تلویزیون منحنی کشیده و دارای انحراف است.
بازتاب نور در تلویزیون منحنی و تخت متفاوت است. با مقایسه دو تصویر فوق می بینید که تلویزیون منحنی MU8500 بازتاب ها را کش آورده است و نسبت به صفحۀ تخت، در فضای بیشتری از صفحه پخش کرده است؛ اما بازتاب ها نرم تر هستند و مانند تخت خشن نیستند. این یک تفاوت جزئی بین منحنی و تخت است و در واقع هیچ کدامشان از دیگری بهتر نیست.

مقایسه دسترس پذیری تلویزیون تخت و منحنی

  تلویزیون تخت تلویزیون منحنی
سامسونگ 7 5
ال جی همه مدل ها -
سونی همه مدل ها -
Vizio همه مدل ها -
TCL همه مدل ها -

در سال 2017 تنها سامسونگ بود که مدل های منحنی را روانه بازار کرد و سایر برندهای معتبر مانند الجی و سونی اصلا کاری به منحنی نداشتند. مدل های منحنی سامسونگ اغلب اختلاف قیمت بالایی با همتایان تخت دقیقا یکسان خود دارند که به نظر می رسد ارزش آن را ندارد.

جمع بندی و توصیه های بابیرُز

درست است که در ظاهر بین تلویزیون های تخت و منحنی اختلاف وجود دارد و تلویزیون های منحنی طراحی بسیار شیک و نفس گیری دارند اما در عمل تفاوت آنچنانی با هم ندارند! حتی به لحاظ زاویه دید هم که تمام ادعای تلویزیون تخت روی آن است محاسبه کردیم و دیدیم که از دور تفاوت آنچنانی با هم ندارند و تنها تفاوت محسوس تخت و منحنی مشاهده از فاصلۀ نزدیک بود. اگر از زیبائی تلویزیون منحنی خوشتان آمده است و حاضرید بخاطرش پول اضافی بدهید که مشکلی نیست اما اگر از لحاظ بودجه زیاد تامین نیستید واقعا زیبایی منحنی آنقدر ارزش ندارد که بخاطرش خودتان را در فشار قرار دهید، بدانید که عملکرد بسیار مهمتر از ظاهر و زیبایی است.

مشاوره رایگان خرید لوازم خانگی از بانه

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه شما