مقایسه پنل IPS و VA | کدامشان بهتر است؟

مقایسه پنل IPS و VA | کدامشان بهتر است؟

اهمیت موضوع

LED ها از محبوب ترین تلویزیون ها هستند و این بدین معنی است که آنها بسیار متنوع هستند. خب ما چطور بدانیم که بهترین کدام است؟ این بهترین را انتخاب کردن به فاکتورهای خاصی مربوط می شود که یکی از آنها پنل است. پنل در واقع نوع تکنولوژی استفاده شده در صفحه نمایش تلویزیون است. تکنولوژی های مختلف عملکردهای مختلفی دارند و برای استفاده های مختلفی مناسب هستند. در این پست ما به پنل IPS و VA می پردازیم که پر استفاده ترین پنل ها هستند. پنل IPS و پنل VA در واقع هر کدام نقاط ضعف و قوت خود را دارند و ما بعنوان یک خریدار تلویزیون حق داریم بدانیم که کدامشان بهتر است و اصلا تفاوتشان در چه چیزهایی است. امروز وقت آن رسیده که گروه حرفه ای تلویزیون بابیرُز این راز و رمز را برای شما آشکار سازند.

IPS و VA هریک به چه معنا هستند

IPS مخفف عبارت In-Plane Switching در اینجا به معنی (پردازش افقی) است و VA نیز از حروف اول Vertical Alignment به معنای (چیدمان و ترازبندی عمودی) آمده است. با اینکه هر دو تکنولوژی از ساختارهای کریستال مایع برای تولید تصاویر استفاده می کنند اما متفاوت هستند و تفاوت آنها در نحوۀ قرارگیری این کریستال هاست.
کریستال ها و یا بلورها در پنل VA همانطور که از نام آن پیداست بصورت عمودی قرار می گیرند و از طرف دیگر در پنل IPS بصورت افقی قرار می گیرند. بنابراین تصویری که در نهایت تولید می شود کاملا مشابه خواهد بود اما در چند جنبه مانند دقت رنگ، وضوح و زاویۀ دید متفاوت خواهند بود. اگر پنل VA در جزئیات تصویر پیشرفت فوق العاده ای داشته است از طرف دیگر پنل IPS تمرکز ویژه ای روی جزئیات فنی مانند زاویۀ دید دارد. در ادامه 8 مورد از این فاکتورها را بررسی می کنیم و در هر مورد برنده را اعلام می کنیم. در آخر این به خودتان بستگی دارد که کدام یک از پنل ها را برندۀ نهایی بدانید چون فقط خودتان می دانید که چه فاکتورهایی در تلویزیون برایتان در اولویت است.

1- کنتراست (برنده: VA)

همانطور که می دانید بهترین شاخص برای داشتن یک تصویر خوب کنتراست (Contrast) است. کنتراست به مراتب در تلویزیون های VA بهتر است و هدف اصلی در این تلویزیون ها کیفیت تصویر است. کنتراست پانل های VA بین 3500 تا 6000 و حتی بالاتر است در حالیکه پنل های IPS دارای میزان کنتراست کمتر از 1000 هستند و این تفاوت را در حین تماشای IPS اصلا متوجه نخواهید شد چون IPS نیز در جایگاه خودش خوب است . این تفاوت زمانی احساس می شود که هردو پنل را در یک لحظه ببینید و متوجه تفاوت بزرگ آنها شوید.
بزرگترین درصد مدل های IPS در بازار توسط LG ساخته می شوند. الجی در بسیاری از شرایط عملکرد را به کیفیت ترجیح می دهد و این ممکن است یک دلیل باشد که مدل های پایین و ارزان قیمت الجی زیاد محبوب نیستند. از سوی دیگر سامسونگ یک سازندۀ متقاعد کنندۀ پنل های VA است و تقریبا تمام مدل های آن مبتنی بر VA هستند.

بنابراین اگر کنتراست یکی از اولویت های اصلی شما در خرید تلویزیون است سراغ تلویزیون های IPS نروید. تفاوت در تصویر زیر به وضوح قابل مشاهده است.

تفاوت کنتراست در پنل IPS و VA

2- دقت رنگ (برنده: VA)

پنل های VA علاوه بر داشتن نرخ کنتراست بسیار بالاتر، عمیق ترین رنگ ها را نیز می سازند. بهترین روش برای تجزیه تحلیل عمق رنگ، نگاه کردن به سطوح سیاه و سفید است.
پنل های VA می توانند سطوح سیاه را تا 0.030 نیت ارائه دهند (نیت یا Nit معیار سنجش شدت نور در واحد مساحت در یک جهت مشخص است که با یکان نیت اندازه گیری می شود) درحالیکه این مقدار برای IPS تا 0.090 بالا می رود. هرچه این مقدار پایین تر باشد بهتر است. بنابراین تفاوتشان بسیار قابل توجه است. اگر شما دو تلویزیون IPS و VA را کنار هم قرار دهید و یک محتوای یکسان را در هر دو پخش کنید متوجه خواهید شد که تفاوت در سیاه و سفید بسیار زیاد است. این فاکتور بیشتر در رنگ های سفید و سیاه قابل مشاهده است و در صحنه های رنگارنگ به اندازۀ سفید و مشکی قابل درک نیست.
تولیدکنندگان IPS برای رفع این مشکل یعنی بهبود کیفیت صحنه های تاریک یک راه حل پیدا کردند که نام آن Local Dimming یعنی نور کم محلی است. لوکال دایمینگ در واقع بعضی از نورهای پس زمینه را خاموش می کند و نتیجه یک تصویر بهتر با سطوح عمیق تری از رنگ مشکی خواهد بود.

مقایسه عمق رنگ در پنل های ips و va

3- زاویۀ دید (برنده: IPS )

تلویزیون های مبتنی بر VA دارای تصاویری هستند که بطور میانگین از زاویۀ 20 درجه از مرکز تصویر تخریب می شود در حالیکه یک پنل IPS تا زاویۀ 50 درجه از مرکز تصویر را  کاملا روشن نگه می دارد و تا حدود 75 درجه هنوز هم تصویر بسیار خوب است. پس برای تماشای دسته جمعی و خانوادگی تلویزیون خصوصا برای لذت گروهی از تماشای فوتبال حتما باید IPS را انتخاب کنید.
زاویۀ دید با اینکه از اهمیت بالایی برخوردار است اما بسیاری از شرکت ها زیاد روی آن فوکوس نمی کنند. اگر تلویزیون شما بطور مداوم توسط بیش از دو کاربر تماشا می شود پنل IPS انتخاب بسیار خوبی برای خانۀ شماست. اما اگر خانوادۀ بزرگی ندارید و یا تلویزیونی که می خرید برای استفادۀ فردی است پس لازم نیست زیاد به زاویۀ دید دقت کنید.

مقایسه زاویه دید در پنل IPS و VA

4- بازی ( برنده: IPS )

بطور کلی پنل های IPS بیشتر بر روی بهبود تکنیک ها تمرکز دارند تا بر روی جزئیات تصویر، بنابراین واضح است که IPS در این مورد افتخار افرین بوده و بازی یکی از این موارد است.
پارامتر اصلی که عملکرد یک تلویزیون را در بازی بالا می برد تاخیر ورودی است. تاخیر ورودی در واقع تاخیر بین فشار دادن یک دکمه و دیدن واکنش مربوطه در بازی است. پس بدیهی است که پایین تر بودن تاخیر ورودی بهتر است.
بنابراین از آنجا که این پارامتر به جزئیات فنی یک تلویزیون بستگی دارد کاملا واضح است که پنل های IPS دارای تاخیر ورودی پایین تری نسبت به پنل های VA هستند چون همانطور که گفتیم IPS بر روی بهبود تکنیک ها بیشتر تمرکز دارد. اما این "همیشه" درست نیست! زیرا بعضی مدل های VA وجود دارند که تاخیر ورودی پایین تری دارند.

5- محبوبیت ( برنده: VA )

با وجود مدل های بسیار متنوع در بازار باید اقرار کنیم که تلویزیون های VA در میان مردم در تمام سنین بسیار محبوب تر هستند. در حقیقت تعداد کمی از کاربران هستند که اولویتشان در خرید تلویزیون کیفیت تصویر نباشد و همانطور که در پاراگراف های بالا ذکر کردیم در این مورد VA برنده بود. بله افرادی هم هستند که بیشتر از اینکه فیلم ببینند با تلویزیون بازی می کنند و گفتیم که باید IPS بخرند، اما همانطور که می دانید این افراد بسیار نادر هستند.
بر اساس مطالعات انجام شده حدود 65% از تلویزیون های LED در بازار از پنل VA بهره مند هستند؛ درصدی هم از پنل TN استفاده می کنند و تعداد باقیمانده نیز از پنل IPS استفاده می کنند.
بنابراین همانطور که می دانید کیفیت تصویر در تلویزیون حرف اول را می زند و برای بسیاری از مردم در اولویت است و پنل VA به رغم زاویۀ دید و زمان پاسخ بدتر، به مراتب محبوب تر است.

6- مصرف انرژی ( برنده: IPS )

یکی از مزایای اصلی IPS که یک مزیت غیرمنتظره است مصرف پایین انرژی است. با توجه به عدم توانایی IPS در تولید رنگ های عمیق و کنتراست بالا ؛ تمایل به مصرف انرژی کمتر نسبت به سایر پنل ها دارد. همچنین میزان روشنایی در پنل IPS بسیار پایین است این نیز عامل دیگری است که باعث کاهش مصرف برق در این تلویزیون ها می شود.
بنابراین با وجود اینکه IPS قادر به ارائه تصویر به دقیقی VA نیست اما حرف های خوبی برای گفتن دارد! مصرف پایین تر ممکن است بعنوان یک عامل مهم تلقی نشود اما می تواند به شما کمک کند تا پول زیادی را در دراز مدت صرفه جویی کنید.

7- بلور یا مات کردن (برنده: ؟ )

در اینجا نمی توان به صراحت گفت که IPS بهتر است یا VA ، چون این بلور (Motion blur) به نوع سیستم هر تلویزیون بستگی دارد و در اکثر مدل های تلویزیون امکان کنترل تاری حرکت وجود دارد پس در این مورد IPS یا VA تفاوت چندانی ندارد.
بهرحال اگر بخواهیم این دو مورد را دقیق تر بررسی کنیم پنل VA این بلوری کردن (تیزی دادن به تصویر) را کمی بیشتر از IPS ارائه می دهند اما تقریبا غیر ممکن است که چشم انسان این تفاوت را درک کند چون صحبت از میلی ثانیه است!
بنابراین عملا می توانیم بگوییم در این مورد تفاوتی بین پنل IPS و پنل VA وجود ندارد.

پنل IPS بهتر است یا VA

8- قیمت (برنده: IPS )

اگر چه این یک قاعدۀ کلی نیست اما غالبا تلویزیون های IPS از تلویزیون های VA ارزان تر هستند و توضیح اصلی برای این تفاوت قیمت، کیفیت تصویر پایین تر IPS نسبت به VA است چون کیفیت تصویر برای اکثر خریداران بیشترین اهمیت را دارد.
قیمت لزوما یک عامل دیفرانسیلی نیست و قیمت هر تلویزیون بستگی به چندین ویژگی مانند موتور، سطح هوشمندی و.. دارد و چیزهای زیادی پشت قیمت هر تلویزیون و بطور کلی هر کالای دیگری نهفته است. پس نباید قیمت را ملاک خوب و بد بودن قرار داد چراکه خوب و بد بودن تلویزیون به انتظارات شما از آن تلویزیون بر می گردد و شما باید فاکتورهایی که برایتان مهم است را در نظر بگیرید.

جمع بندی و نتیجه گیری بابیرُژ

بلاخره برندۀ این نبرد کدام بود! IPS یا VA ؟

اگر امتیازات این دو پنل را مقایسه کنیم، 3.5 - 3 به نفع پنل IPS تمام خواهد شد. با این حال انتخاب برنده بدون توجه به تک تک موارد فوق واقعا سخت است.

♦ IPS دقت رنگی خوب را در زوایای مختلف نگه می دارد اما دارای نسبت کنتراست ضعیفی است

♦ VA دارای کیفیت تصویر عالی از روبه رو است اما اشباع رنگ را در زوایا از دست می دهد

اگر یکی از طرفداران بازی هستید و کلا زمان زیادی را با تلویزیون به بازی اختصاص می دهید پس حتما تلویزیونی با پنل IPS انتخاب کنید.

♦ اگر تلویزیون را برای یک محیط روشن می خرید و بصورت گروهی به تماشای تلویزیون می نشینید برای اینکه تک تک افراد یک تجربۀ عالی از تماشای تلویزیون داشته باشند حتما سراغ IPS بروید چراکه زاویه دید IPS از VA بسیار بهتر است.

♦ اگر جزئیات و کیفیت تصویر برایتان مهم است حتما VA را انتخاب کنید چون همانطور که گفتیم کیفیت و دقت تصویر VA به مراتب از IPS بهتر است. VA نه تنها رنگ های عمیق تر و کنتراست بهتری ارائه می دهد؛ تجربۀ مشاهدۀ عالی در اتاق های تاریک را نیز برایتان به ارمغان می آورد.

تلویزیون های OLED یک دقت رنگ خوب را در زوایای مختلف (بدون هیچیک از مسائلی که در IPS و VA مطرح کردیم) حفظ می کنند و روشنایی و کنتراست را در زوایا نیز نگه می دارند.

♦ پس این نکات را به خاطر بسپارید و عاقلانه خرید کنید.

کانال تلگرامی فروشگاه بابیروس

2 دیدگاه

  • سعيد م
    سعيد م

    ممنون از زحمتي كه كشيديد

  • novin
    novin

    برای خانواده های ایرانی IPS بهتر است به خاطر تماشای دسته جمعی. چون خودم در خانه هایی که تلویزیون VA دارن مشکل زاویه رو درک کردم. یه مورد دیگه هم که در متن توضیح ندادید مقاوم بودن IPS به ضربه های تا حدودی قوی است در صورتی که پنل های VA با کوچکترین ضربه قطعا آسیب می بینن و برای خانواده هایی که بچه دارن اصلا مناسب نیست.

ثبت دیدگاه شما