رفرش ریت و اهمیت آن در تلویزیون

رفرش ریت و اهمیت آن در تلویزیون

نرخ بازخوانی (رفرش ریت) چیست؟

هنگام خرید تلویزیون فاکتورهای مهمی وجود دارند که بسته به نیازتان از خرید باید به آنها توجه کنید. اصطلاحی که اخیرا هنگام خرید یک تلویزیون زیاد به گوش می خورد و فروشندگان روی آن مانور می دهند Refresh Rate رفرش ریت یا نرخ رفرش و یا همان نرخ بازخوانی است. رفرش ریت چیست چه اهمیتی دارد و تفاوت رفرش ریت 60 و 120 در چیست و سوالات بسیار دیگری که در این مطلب بابیرُز برای شما شفاف می کند.

رفرش ریت یا نرخ بازخوانی برای اندازه گیری میزان تازه سازی تصاویر در هر یک ثانیه است. به این معنی که در هر یک ثانیه تلویزیون چند بار تصویر را بر روی صفحه نمایش بارگیری می کند . رفرش ریت با واحد هرتز (Hertz) اندازه گیری می شود که معمولا آن را با Hz  نشان می دهند. بسیاری از افراد نرخ رفرش را با نرخ فریم اشتباه می گیرند، (نرخ فریم یعنی تعداد فریم در ثانیه که با fps شناخته می شود) در حالی که این ها یکی نیستند. در واقع بسیار شبیه به هم هستند و هر دو به تعداد دفعاتی اشاره دارند که یک تصویر استاتیک در ثانیه نمایش داده می شود، اما نرخ فریم به محتوای خود اشاره دارد در حالیکه نرخ رفرش یا نرخ تازه سازی به سیگنال ویدئویی یا صفحه نمایش اشاره دارد.

اکثر تلویزیون های متوسط و متوسط به بالا تا امروز دارای صفحه نمایش های 120 هرتزی هستند و سایر تلویزیون ها دارای صفحه نمایش 60 هرتزی هستند. تعداد انگشت شماری نیز صفحه نمایش 240 هرتز وجود دارد اما عمدتا برای مانیتورهای PC استفاده می شود.

رفرش ریت 60 خوبه یا 120

بهترین رفرش ریت برای تلویزیون

بهترین مقدار برای رفرش ریت تلویزیون 120 هرتز است و بالاتر از آن به نوعی دروغ است.

همانطور که گفتیم رفرش ریت تعداد دفعات نمایش تصویر بر روی صفحۀ تلویزیون در ثانیه است. پشت سر هم رد شدن این تصاویر به کمک پدیده ماندگاری تصاویر در چشم ما،  یک توهم حرکت ایجاد می کند (در واقع فیلم و هر حرکت دیگری نیر از پشت سر هم رد کردن  سریع تعدادی تصاویر ایجاد می شود). هرچه نرخ رفرش بالاتر باشد تعداد تصاویری که در ثانیه بر روی صفحه نمایش بارگیری می شوند نیز بالاتر است و در تئوری این تصاویر بیشتر موجب ایجاد حرکت زنده تر و واقع گرایانه تر می شود.
در واقع اساس و کل ایدۀ فیلم و ویدئو این است که ما را به این باور برسانند که مثلا بازیگران موشک ها و قایق ها "واقعا" حرکت می کنند. این  که یک دونده در حال دویدن روی صفحه نمایش است میزان طبیعی و نرمی حرکت او به همین رفرش ریت برمی گردد. آنجا که تعداد تصاویر در ثانیه کم است تصاویر کمتر بارگیری می شوند و وقفه ایجاد می شود و فریم ها با پرش رد می شوند پس ما شاهد یک حرکت مصنوعی و تار خواهیم بود.

ارقام متفاوتی در رفرش ریت وجود دارد از 60 هرتز گرفته تا 120 و بعضا 240 هرتز و بالاتر. معمولا تلویزیون های با قیمت متوسط دارای نرخ رفرش 60 و به نسبت گران تر ها دارای رفرش ریت 120 هزتر هستند. شماره جادویی در این میان 120 هرتز است که بهترین نتیجه خروجی را برایمان فراهم می کند البته به شرط اینکه محتوا نیز متناسب با این مقدار تولید شوند.

مقایسه رفرش ریت 60 و 120

بسیاری از تولیدکنندگان از اصطلاحات بازاریابی استفاده می کنند و به نوعی بلوف می زنند تا به نظر برسد تلویزیون هایشان دارای نرخ رفرش بالاتری از رقبایشان هستند. اگرچه تولیدکنندگان می خواهند شما را به این باور برسانند که تلویزیون های 120Hz به طور ذاتی بهتر از همتایان 60Hz خود هستند؛ اما نرخ رفرش به خودی خود بطور مستقیم عملکرد تلویزیون را بهبود نمی بخشد! در تئوری، 120 هرتز قطعا بهتر است. صفحه نمایش، دوبرابر بیشتر بارگیری تصویر دارد و درنتیجه حرکت باید نرم تر و بهتر باشد اما متاسفانه محتوای 120 هرتز بسیار کم در دسترس است.

در تئوری، 120هرتز محتوایی با نرخ 2 برابر در مقایسه با 60 هرتز تولید می کند و بسیاری افراد به اشتباه اعتقاد دارند که تلویزیون های 120 هرتز همیشه بهتر از همتایان 60 هرتز خود هستند اما خیر "همیشه" اینطور نیست! وقتی که تلویزیون 120 هرتز باشد ولی محتوا همان محتوای 60 فریم در ثانیه باشد این تلویزیون با یک تلویزیون 60 هرتز تفاوت آنچنانی نخواهد شد. در این مورد در پاراگراف بعدی با آوردن تصاویر مفصل تر صحبت کرده ایم.

اهمیت نرخ رفرش

1- هنگام نمایش محتوای  30fps و 60fps :
هنگامی که یک ویدئوی 60fps یا 60 فریم در ثانیه در یک تلویزیون با صفحه نمایش 120Hz پخش می شود تقریبا با پخش همان ویدئو در یک تلویزیون 60Hz یکسان است. تلویزیون خودش را با نرخ رفرش منبع تنظیم می کند و بطور موثری به یک تلویزیون 60 هرتز تبدیل می شود و یا بسادگی هر فریم را دو برابر می کند.

تلویزیون 60 هرتزتلویزیون 120 هرتز

تصویر سمت راست تلویزیون با نرخ رفرش 60Hz و تصویر سمت چپ تلویزیون با نرخ رفرش 120Hz است. محتوا در هر دو تلویزیون یکسان است و نرخ فریم آن 60 بوده است و زمان پاسخ نیز برابر می باشد (چون علاوه بر رفرش ریت، زمان پاسخ نیز در تاری تصاویر موثر است). همانطور که مشاهده می کنید نرخ رفرش بالای 120 هرتز موجب کاهش تاری حرکت نشده است! محتوای 60 فریم در ثانیه منجر به یک تصویر تقریبا یکسان در هر دو تلویزیون می شود.


2- هنگام نمایش محتوای  24fps :
در حالیکه تلویزیون 120Hz بطور ذاتی حرکت و بطور کلی محتوای بهتری تولید نمی کند اما چندین مزیت نسبت به تلویزیون 60Hz ارائه می دهد. یکی از مهم ترین مزایای آن توانایی پخش محتوای 24Hz است. اکثر تلویزیون ها از جمله تلویزیون های 60 هرتز به سادگی رفرش ریت پانل خود را متناسب با منبع تنظیم می کنند؛ اما برخی از دستگاه ها مانند کروم کست (Chromecast) تنها می توانند خروجی 60 هرتز تولید کنند بدون اینکه محتوای پخش شده را در نظر بگیرند. شاید به این خاطر باشد که 60 مضربی از 24 نیست و نمی داند که فریم ها را چند مرتبه تکرار کند. برای نمایش این نوع محتوا از قانون 2:3 استفاده می شود یعنی برخی فریم ها 2 مرتبه و برخی دیگر 3 مرتبه تکرار می شوند.
این در تلویزیون های 120 هرتز اتفاق نمی افتد و این مشکل را کاملا از بین برده اند از آنجا که 120 مضربی از 24 است پس هر فریم را دقیقا 5 مرتبه (120=5*24) نمایش می دهد.


3- هنگام نمایش محتوای 120fps :
اگر تلویزیون شما ورودی 120Hz را پشتیبانی می کند و به یک PC یا Xbox One متصل است این همان جایی است که داشتن یک تلویزیون 120 هرتز می تواند یک مزیت قوی باشد. اینجا تاثیر قابل توجه آن بر روی حرکت بخوبی درک می شود.

تصاویر زیر از تلویزیون 2019 سونی مدل X9000G ضبط شده است. تصویر سمت راست هنگام پخش محتوای 120fps و تصویر سمت چپ همان تلویزیون هنگام پخش محتوای 60fps است.

اهمیت نرخ رفرش در تلویزیونرفرش ریت چیست

همانطور که می بینید تصویر 120 فریم در ثانیه بسیار واضح تر است و این به این دلیل است که فریم های 120 فریم در ثانیه برای نصف زمان فریم های 60 فریم در ثانیه روی صفحه نمایش قرار می گیرند.

1- پس تلویزیون با نرخ رفرش 120Hz لزوما باعث کاهش تاری حرکت نسبت به 60Hz نمی شود.
2- هنگامی که محتوا یکسان و 60 فریم در ثانیه است در دو تلویزیون که یکی 120 هرتز و دیگری 60 هرتز است تفاوت زیادی در نتیجه وجود ندارد و هر دو تصویر مشابهی را تولید می کنند. پس تلویزیون 120 هرتز وقتی خودش را نشان می دهد که محتوای متناسب با آن تولید شده باشد و محتوا حرف اول را می زند.
3- در یک فیلم با حرکات تند و سریع، در بازی و فوتبال و بطور کلی جاهایی که ریزه کاری های حرکت مهم است تلویزیون 120 هرتز به مراتب بهتر از 60 هرتز عمل می کند.

نتیجه گیری

اهمیت بروزرسانی تلویزیون به یک تلویزیون با نرخ رفرش 120 هرتز، یک مسئله انکارناپذیر است اما همانطور که گفتیم بجز در مواردی که محتوای 120fps موجود باشد تفاوت بین تلویزیون 60Hz و تلویزیون 120Hz بسیار کم است.
تفاوت این دو تلویزیون مخصوصا به هنگام بازی بیشتر دیده می شود. بازی های 120Hz در حال محبوب شدن هستند و در حال حاضر Xbox One با رزولوشن 1080p و 1440p از آن پشتیبانی می کند و همانطور که می دانید دستگاه های HDMI 2.1 وارد بازار شده اند و از بازی های 120Hz در کیفیت 4k پشتیبانی می کنند!!
در نهایت اینکه انتخاب یک تلویزیون بر اساس فاکتور رفرش ریت بستگی به شما و به نوع محتوایی که تماشا می کنید دارد. اگر شما زیاد فیلم نمی بینید و علاقه چندانی به ورزش ندارید پس بهتر است هنگام خرید صرفه جویی کنید و همان تلویزیون 60 هرتز برای شما کافی است. اما اگر شما شیفتۀ تماشای برنامه های ورزشی و بازی های ویدئویی و.. هستید خرید تلویزیون 120 هرتزی را به شما پیشنهاد می کنیم.

پیشنهادهای 120 هرتزی بابیرُز به شما

 

مشاهده و خرید در سایت بابیرُز

تلویزیون Q7 سامسونگ

کلیک کنید

تلویزیون X900F سونی

کلیک کنید

تلویزیون C8 اولد الجی

کلیک کنید

 

پیشنهادهای 60 هرتزی بابیرُز به شما

 

مشاهده و خرید در سایت بابیرُز

تلویزیون NU7100 سامسونگ

کلیک کنید

تلویزیون X7500 سونی

کلیک کنید

تلویزیون UK6300 ال جی

کلیک کنید

 

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه شما