فورکی (4K) چیست؟

فورکی (4K) چیست؟

فورکی (4K) چیست؟

دنیای تلویزیون ها در چند سال گذشته بسیار متنوع شده است. همه فناوری‌های جدید و گواهینامه‌ها با هدف ایجاد جهش بعدی و پیشرفت به جلو هستند و 4K آن تکنولوژی ای است که "فعلا" در بالاترین سطح قرار دارد و جهشی به سمت جلو بعد از آن نداریم. اما 4K یعنی چه؟ تفاوت آن با Ultra HD در چیست ؟ بین فول اچ دی و فورکی چقدر اختلاف هست؟ تمام آن چیزی که شما باید در مورد 4K بدانید بابیرُز در این مطلب آورده است.

فورکا چیست؟

4K، که به عنوان Ultra HD نیز شناخته می شود، به رزولوشن تلویزیونی با 2160*3840 پیکسل اشاره دارد. که این وضوح چهار برابر بیشتر از پیکسل تلویزیون Full HD است که در مجموع حدود 8.3 میلیون پیکسل است. داشتن پیکسل های زیادی به معنی تراکم بیشتر پیکسل است و نتیجتا شما باید یک تصویر واضح تر و شفاف تر داشته باشید.

فورکی چیست؟

4K پیکسل ها را چهار برابر 1080 عرضه می کند.

تفاوت بین 4K و Ultra HD در چیست؟

در کل 4K بیشتر استفاده می شود، اما شما همچنان افرادی را می بینید که آن را Ultra HD یا UHD می نامند. برای مصرف‌کننده به طور متوسط این‌ها تقریبا یکسان هستند اما در واقع تفاوت کوچکی بین آنها وجود دارد.

در استفاده صحیح آن، 4K واقعی به وضوح 2160*4096 اشاره دارد که ابتدا در سینماهای دیجیتال معرفی شد. UHD به رزولوشن 3860 * 2160 اشاره دارد که شما در تلویزیون هایی که به خانه می آورید واقعا می بینید. به‌طوری که از لحاظ فنی، 4K نمایش نامحدود نمایشگر 3840 * 2160 است اما اغلب گفته می شود که فورکا و الترا اچ دی دو اصطلاح قابل تعویض هستند.

جزئیات دقیق در 4K

به زبان ساده تعریف 4K یعنی وضوح بهتر، که نتیجۀ آن دیدن تصاویری است که به نظر می رسد به زندگی واقعی نزدیک است! انگار که به جای تماشای تلویزیون شما دارید از یک پنجره تماشا می کنید! تا این حد با کیفیت و نزدیک به دنیای واقعی..

تلویزیون 4K به ویژه بر روی صفحه نمایش های بزرگ بیشتر تاثیر می گذارد و این اثر بیشتر قابل توجه است اگر شما به یک 4K حرکت کنید. برای مثال هنگامی که شما یک تلویزیون 50 اینچی HD دارید و آن را به 4K ارتقا می دهید یعنی چه؟ یعنی شما چهار برابر تعداد پیکسل ها را در همان اندازه فضا قرار می دهید و این باعث می شود که تصاویر با کیفیت بسیار جزیی و با جزئیات دقیق تر دیده شوند.

جزئیات دقیق فورکی

آیا بالاتر از 4K داریم؟

شاید اخیرا واژه 8K به گوشتان خورده باشد. گفتنی است که دنیای بدون مرز امروز به 8K نیز در حال حاضر دست یافته است اما آنها گران هستند، و به یک صفحه نمایش حداقل 65 اینچ نیاز دارند تا بهترین خروجی را تحویل دهند. اما 8K تا به حال برای پذیرش توسط مشتری (به لحاظ مقرون به صرفه بودن) دست نیافتنی است! و اصلا حتی هیچ محتوای 8K بومی برای تماشا وجود ندارد. پس همانطور که در ابتدای این مطلب ذکر کردیم، 4K آن تکنولوژی ای است که "فعلا" در بالاترین سطح قرار دارد و در بازار موجود می باشد و تا به امروز جهشی به سمت جلو بعد از 4K نداریم.

از کجا می توانم محتوای 4K را تماشا کنم؟

چندین روش برای گرفتن محتوای 4K وجود دارد که به پنج مورد آن اشاره می کنیم:

1- گزینه‌های اصلی شما Netflix و Amazon Video هستند که یک کتابخانه سریال تلویزیونی دارند.

فورکی چیست

2- همچنین BT دارای یک کانال تلویزیونی 4K در BT Sport Ultra HD است. این نشان می دهد که برای استفاده از سرویس لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا همراه با راوی لیگ برتر Aviva. ، از یکی از جعبه های Ultra-HD BT استفاده می کنید.

3- روش سوم سرویس Sky Q است، جایی که شما می توانید فهرست قابل توجهی از فیلم ها و نمایش های تلویزیونی را در کیفیت 4K تماشا کنید.

فیلم های فورکی

4- تماشای زنده ی محتوای 4K

به چه سرعت اینترنتی نیاز دارید تا تلویزیون 4K را زنده دنبال کنید؟

Netflix و آمازون نیاز به سرعت حداقل 15Mbps برای پخش محتوای 4k دارند. سرعت باید به طور مداوم در این رقم یا بالاتر از آن باقی بماند؛ به محض این که افت کند تصویر دوباره به HD تبدیل می شود.

تکنیک های فشرده سازی به طور مداوم بهبود می یابند، بنابراین ممکن است شما در آینده نیاز به پهنای باند کمی پایین تر برای تجربه 4k در Netflix و یا دیگر سیستم عامل های رقیب 4k داشته باشید. اما توجه داشته باشید که سطح بالای فشرده سازی می تواند در کیفیت تصویر تاثیر منفی داشته باشد، بنابراین اگر تصمیم شما در مورد 4K جدی است، یک پهنای باند سریع ضروری است.

5- ذخیره محتوای 4K در دیسک بلو ری بدون افت

UHD Blu-ray چیست؟

به طور خلاصه، دیسک های Ultra HD Blu-ray ظرفیت بسیار بیشتری نسبت به دیسک های Blu-ray استاندارد دارند و می توانند اطلاعات مورد نیاز برای ذخیره فیلم 4k را حمل کنند. در اصل، این بهترین شیوه برا تماشای 4k در خانه است . در حال حاضر بسیاری از دستگاه های Blu-ray UHD از جمله پاناسونیک DP-UB9000 و Sony UBP-X700 وجود دارد. مایکروسافت یک جایگزین مقرون به صرفه در Xbox One S ارائه می دهد که بازی های 4K Blu-ray بازی می کند.

چه اتصالاتی نیاز داریم تا به تماشای 4k بنشینیم؟

دوست داریم بگوییم تنها "یک سوکت HDMI"، اما متاسفانه به این سادگی نیست..

مسئله اینجاست که همه سوکت های HDMI برابر نیستند. چندین نسخه/ استانداردهای HDMI به نمایش گذاشته شده است که با آخرین ورژن آن یعنی V2.0 HDMI تکنولوژی 4k نیز تعریف شد.

مهمترین مزیت HDMI 2.0 این است که آنها از پهنای باند افزایشی داده پشتیبانی می کنند و بنابراین پخش 4k را با نمونه برداری کامل (به اصطلاح 4: 4: 4) رنگ با سرعت فریم تا 60 فریم در ثانیه امکان پذیر می کند. این در حالی است که سرعت نسخه قبلی تا 30 فریم بر ثانیه است.

اکثر مارک های اصلی 4K تلویزیون در حال حاضرHDMI 2.0 خود را در تلویزیون های خود قرار داده اند مانند LG، Sony، Panasonic ، Samsung و Philips.

پخش فورکی

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه شما