بررسی WebOS سیستم عامل تلویزیون های ال جی

بررسی WebOS سیستم عامل تلویزیون های ال جی

webOS از ابتدا تا امروز

امروزه اکثر خریداران تلویزیون به قابلیت اسمارت یا هوشمند بودن تلویزیون اهمیت ویژه ای می دهند. شرکت ال جی برای تلویزیون های هوشمند از سیستم عامل منحصر بفرد WebOS بهره می برد. در این نوشته قصد داریم به صورت خلاصه و مفید این سیستم عامل را معرفی و توضیح دهیم.

برای اینکه بدانیم وب او اس چیست لازم است به ابتدای کار برگردیم. آنجایی که پالم (Palm) سازنده های دستی قبل از اسمارت فون را تولید می کرد و موفق شد نیوتون اپل را در دهه 90 به فروش برساند. برای سازماندهی و کنترل گوشی های هوشمند پالم یک سیستم عامل تلفن همراه به نام webOS را توسعه داد.
سیستم عامل وب او اس پالم بر پایۀ هستۀ لینوکس بود و یک رابط کاربری گرافیکی لمسی داشت که در بسیاری موارد شبیه به اندروید گوگل بود. پالم قصد داشت که با اندروید و سایر گوشی های هوشمند بازار رقابت کند. ولی متاسفانه نتوانست ادامه دهد و در سال 2010 شرکتش را برای فروش گذاشت.

سیستم عامل Web OS تلویزیون ال جی

در آوریل 2010 هیولت پاکارد (Hewlett Packard) برای بدست آوردن webOS پالم را خرید و به برنامه های زیادی برای رقابت با گوشی های اپل و MP3 پلییر دست یافت. 

در فوریه سال 2013 شرکت ال جی که از تولیدکنندگان بزرگ تلویزیون بود مجوز webOS را خریداری کرد و آن را به عنوان سیستم عامل هوشمند تلویزیون تغییر داد.
پالم از وب او اس برای صفحات 4 اینچی تلفن همراه استفاده می کرد ولی امروز ال جی آن را برای صفحات 85 اینچ توسعه داده و استفاده می کند. از نظر ال جی قرار دادن webOS در تلویزیون به آنها کنترل بیشتری می دهد و بارگذاری وب او اس روی هر چیزی متناسب است. به همین دلیل وب او اس را روی پروژکتورهای هوشمند و یخچال هایش نیز بارگذاری کرد.
webOS همانگونه از نامش پیداست یک سیستم عامل تحت وب است و برای کنترل و دسترسی به ویژگی های پیشرفته تلویزیون های هوشمند الجی از طریق یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) تنظیم شده است. یعنی یک سرویس اینترنتی فراهم می آورد تا کاربر از طریق آن به اینترنت متصل شده و از آن استفاده ببرد.

قابلیت های WebOS

وب او اس در واقع انقلابی برای ال جی و تلویزیون هایش بود. ال جی در تلویزیون های هوشمند مبتنی بر وبش سنگ تمام گذاشت. تکنولوژی های نوآورانه، کیفیت تصویر و کیفیت رنگ در کنار ویژگی های بسیار جالب و جذاب تلویزیون های الجی را از هر نظر متفاوت کرده است. بابیرُز در تصویر زیر برخی از این ویژگی ها را آورده است.

سیستم عامل تلویزیون های ال جی، WebOS

نسخه های webOS

سیستم عامل وب او اس پیوسته در حال گسترش و پیشرفت است و همواره ال جی در حال بروز رسانی این سیستم عامل محبوب است و پله های زیادی را برای رسیدن به وضعیت فعلی طی کرده است. webOS2.0 ،webOS3.5 تا می رسد به webOS5.8 ورژن های این سیستم عامل هستند که هر کدام تکامل یافته و بهبود یافته ورژن قبلی است. webOS 5.80.15 آخرین ورژن وب او اس الجی است که در 2019 وارد بازار شد.

ویژگی ها:

  1. صفحه نمایش فوق العاده با زاویه دید گسترده

  2. آپدیت خودکار وب او اس

  3. حالت راحتی چشم

  4. کیفیت صدای خوب

  5. پشتیبانی از تمام فرمت های ویدئویی

  6. دارای برنامه های داخلی برای یوتیوب و نتفلیکس و ...

  7. خاموش کردن صفحه هنگام پخش موسیقی

  8. مصرف انرژی بسیار پایین

امنیت تلویزیون های webos

تلویزیون های وب او اس الجی گواهینامه UL CAP را برای امنیت دریافت کرده اند. تست های UL دال بر امنیت برنامه های تلویزیون، حفاظت از جعل نرم افزاری، حفاظت از هک شدن و ... می باشند.
همۀ تلویزیون های هوشمند حاوی دوربین و میکروفن برای استفاده از تماس ویدئویی از امنیت کامل برخودار نیستند و امکان هک شدن و دیده شدن شما وجود دارد پس مجبورید هنگامی که از آن استفاده نمی کنید آن را بپوشانید. اما تلویزیون هوشمند مبتنی بر وب الجی را متخصصان امنیتی کاملا تایید کرده اند و احتمالات فوق در الجی وجود ندارد.

ویژگی های سیستم عامل webos

جمع بندی

وب او اس ال جی با رابط کاربری گرافیکی دومین جایگاه را در بین 5 سیستم عامل برتر تلویزیون دارد. از سال 2014 مرتبا در حال گسترش و پیشرفت آن است. تمام برنامه ها و تنظیمات سیستم عامل را در نوار پایینی تلویزیون خواهید یافت و می توانید آن را سفارشی کنید.
سیستم عامل WebOS با بلوتوث سازگار است و این یعنی لوازم جانبی مانند کیبورد و ماوس و ... می توانند در اینجا استفاده شوند. وب او اس با Miracast نیز سازگار است (نسخۀ بی سیم از HDMI است). پس در واقع دلیلی وجود ندارد که خرید تلویزیون وب او اس را عقب بیاندازیم!

تمام تلویزیون های ال جی که دارای کیفیت تصویر فورکی و بالاتر هستند دارای قابلیت هوشمند و در نتیجه از این سیستم عامل WebOS بهره می برند. تعدای از تلویزیون های فول اچ دی ال جی نیز ازاین قابلیت برخوردار هستند.

1 دیدگاه

  • احسان حسینی
    احسان حسینی

    با سلام احتراما من یه سوال داشتم خدمت شما.من تلویزیون ال جی 49 هوشمند مدل(UF7600) خریدم.ولی رابط کاربری webOS2 نداره و اصلا منوهاش شبیه این نیست و کلا فرق داره در جایی که روی کارتن و تو سایتش زده که webOS2 هست.لطفا یه راهنمایی میکنین. ممنون

ثبت دیدگاه شما