موتور دایرکت درایو (Direct Drive) لباسشویی الجی و مزیت های آن

موتور دایرکت درایو (Direct Drive) لباسشویی الجی و مزیت های آن

Direct Drive چیست

در این دهه هنگامی که سخن از ماشین لباسشویی به میان می آید غالبا عبارت دایرکت درایو را می شنویم و این بویژه هنگام صحبت از لباسشویی های محبوب ال جی اتفاق می افتد. پس اگر قصد یک ماشین لباسشویی داریم باید بدانیم که این دایرکت درایو چیست و چه مزایایی دارد. بابیرُز در این پست مفهوم دایرکت درایو و عملکرد و مزایای آن را با شما به اشتراک می گذارد.

تعریف دایرکت درایو (درایو مستقیم)

موتور Direct Drive یا درایو مستقیم که با نام اختصاری DD هم از آن نام برده می شود به موتوری گفته می شود (موتور روتاری یا خطی فرق نمی کند) که در آن بار به طور مستقیم و بدون دخالت عناصر انتقال مکانیکی (جعبه دنده کمربند تسمه و..) به موتور متصل است. به عبارت دیگر موتور به طور مستقیم بار را بارگیری می کند. موتورهای دایرکت درایو اغلب به عنوان موتور گشتاور شناخته می شوند؛ و این به علت توانایی آن ها در تولید گشتاور بالا در سرعت های پایین است.

تکنولوژی دایرکت درایو حدود 40 سال است که مطرح و بکارگیری شده است و با وجود این هنوز هم بسیاری از سازندگان چگونگی و اهمیت آن را درک نکرده اند. بسیاری هم با وجود آشنایی با آن تمایل به استفاده از آن را نداشته اند. این در حالی است که دایرکت درایو همان راه حل و جایگزین بسیار عالی برای موتور گیربکسی است که کم کم باید صحنه را ترک کند.
دقیقا مانند گوشی های همراه هوشمند که الان به یک ضرورت تبدیل شده اند ولی گوشی های ساده هم هنوز طرفداران خودش را دارد؛ موتور دایرکت درایو نیز همان تکنولوژی بسیار ضرور و دارای اهمیت است ولی تکنولوژی های پایین تر هم هنوز محبوبیت خود را از دست نداده اند.
در دنیای رقابتی امروز بهتر است که فرد مزایای تکنولوژی های جدید من جمله دایرکت درایو را درک کند تا بتواند بهترین خرید را از آن خود کند.

موتور دایرکت درایو چگونه کار می کند

نحوۀ عملکرد Direct Drive

اصول کار موتور دایرکت درایو بر اساس همان قانون دست راست الکترومغناطیس است که در آن جریان از طریق یک سیم پیچ زاویه ای یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند. تغییر جهت، تغییر قطر جریان و تغییر مقدار جریان می تواند میزان نیروی ایجاد شده را تغییر دهد و یک مادۀ بسیار رسانا مانند آهنربا در مرکز سیم پیچ قرارگرفته که مرتبا این نیرو در حال افزایش باشد.
نتیجۀ تمام کارهای فوق این می شود که نیروی حاصل قادر به حرکت یک شی بدون ایجاد تماس فیزیکی است ( یعنی همان دیگ لباسشویی). این یک روش انتقال قدرت است که نیاز به تنظیمات مکانیکی ندارد. خب شاید برایتان سوال باشد که چرا در ابتدا گفتیم بسیاری از سازندگان از این تکنولوژی استفاده نمی کنند!  این فقط به دلیل هزینۀ ادغام است و هزینۀ مواد فراتر از آهنربایی است که ما در اینجا جهت درک موضوع مثال زدیم.
با این حال بسیاری از کاربران چون مفهوم جعبه و گیربکس و تسمه برایشان جا افتاده است و با آن آشنایی دارند حاضر نیستند که از آن بگذرند و به سراغ این تکنولوژی بدون تسمه بروند که خیلی از هزینه ها را برایشان کم کرده است. موتوری که در آن با تسمه و سایر لوازم جانبی خداحافظی شده باشد مصرف انرژی بسیار کمتری دارد و بموجب حذف این اقلام ظرفیت لباسشویی افزایش یافته است!! حذف سروصدای اضافی، سایلنت بودن، کاهش مصرف انرژی همگی از مزایای تکنولوژی Direct Drive
 است و رهایی از تعویض مرتب تسمه و مشکلات آن نیز که جای خود دارد.

اگر سازنده بیشترین کارایی خود را بکارگیرد میتواند ظرفیت دستگاه را به میزان قابل توجهی بالا ببرد و این همان کاری است که شرکت همیشه محبوب ال جی در لباسشویی هایش انجام داده است. ظرفیت بالاتر و 10 سال گارانتی موتور چیزی است که ال جی رویش مانور می دهد.

تفاوت موتور تسمه ای و دایرکت درایو در لباسشویی

نتیجه گیری

لباسشویی ها هر کدام در جایگاه خود ارزش و نمره ویژه ای دارند و یکی از فاکتورهایی که لباسشویی را از هم تفکیک می کندنوع موتور آن است و با توجه به این مطلب دیدیم که سر و صدای کمتر ، لرزش کم ، طراحی فشرده (قطعات کمتر) ، بار بیشتر و.. از مزایای لباسشویی های دایرکت درایو است که همان اولویت های خرید لباسشویی هستند.

لباسشویی های مجهز به تکنولوژی Direct Drive شرکت الجی را که در فروشگاه بابیرُز موجود هستند در زیر آورده ایم:

  1. ماشین لباسشویی 7 کیلو ال جی مدل FH2J3

  2. ماشین لباسشویی 7 کیلو ال جی F10C3QDP2

  3. ماشین لباسشویی 8 کیلو ال جی F4J6TNP8S

  4. ماشین لباسشویی 8 کیلو ال جی F4J5TNP7S

  5. ماشین لباسشویی 9 کیلو ال جی F4J7FNP8S

  6. ماشین لباسشویی 9 کیلو ال جی F4J6VYP2

  7. ماشین لباسشویی 10.5 کیلو ال جی مدل FH4G1JCHK6N


Direct Drive چیست

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه شما