HDR (اچ دی آر) چیست؟

HDR (اچ دی آر) چیست؟

تلویزیون دارای HDR

HDR همان آخرین ویژگی ای که یک تلویزیون "باید" داشته باشد و با پنج فرمت مختلف از HDR10+ به Dolby Vision توسط تولیدکنندگان مختلف پشتیبانی می شود. اما HDR دقیقا یعنی چه؟
HDR یک استاندارد تلویزیونی است که صفحه نمایش را قادر می سازد محتوا را با کنتراست بیشتر، رنگ های دقیق تر و تصاویر واضح تر پخش کند.
HDR یک جایگزین برای 4K Ultra HD نیست! بلکه یک تکنولوژی تکمیلی است که به مدل های سازگار اجازه می دهد که هنگام پخش محتوا از آن استفاده کنند. تعداد زیادی از تلویزیون های 4K هستند که از HDR بهره می برند.

چه چیزی HDR را منحصر کرده است

اگر شما به عکاسی علاقه مند باشید ممکن است که چیزهایی از اچ دی آر شنیده باشید اما بدانید که اچ دی آر در مورد ویدیو فرق می کند. بطور کلی HDR یک دامنه داینامیکی با تفاوت های ظریف بین تاریک ترین نقطه مشکی و روشن ترین نقطه سفید ایجاد می کند.
اگرچه یک تلویزیون 4K به خودی خود یک تلویزیون عالی است اما یک تلویزیون 4K HDR با تصاویر روشن تر، دقیق تر و صحنه های تیره تر بسیار عالی تر بنظر می رسد.
HDR فقط روشنایی تلویزیون را بهبود نمی بخشد! حتی طیف رنگی ای که در اچ دی آر مشاهده می کنید با ظرافت هرچه تمام افزایش می یابد (که این البته به کیفیت تصویر تلویزیونتان نیز بستگی دارد).

معنی HDR در تلویزیون

فرمت های HDR و تفاوت میان آنها

در حال حاضر پنج فرمت مختلف HDR وجود دارد که توسط سازندگان مختلف پشتیبانی می شود. این فرمت ها عبارتند از:

  1.  HDR10

  2.  HDR10+

  3.  HLG

  4.  Dolby Vision 

  5.  Technicolor

همه این پنج اصل اساسا یک کار انجام می دهند: بهبود کنتراست و عمق رنگ بویژه در صحنه های بسیار تاریک و بسیار روشن. تفاوت میان این فرمت ها به نحوه استفاده از متادیتا، مدیاپلیرها و استودیویی که از آن پشتیبانی می کند و.. بر می گردد.
اما متادیتا یا فراداده چیست؟
یکی از تفاوت های عمده بین انواع HDR این است که آیا از متاداده ی استاتیک استفاده می کنند یا پویا؟
HDR10 از متاداده ی استاتیک استفاده می کند، HDR10 + و Dolby Vision از متادیتای پویا استفاده می کنند، Technicolor می تواند از هر دو استفاده کند و HLG نیز از آن استفاده نمی کند.

متادیتا اطلاعاتی است که برای تبدیل یک فایل ویدیویی استاندارد به یک فایل ویدیویی HDR مورد نیاز است. متادیتای پویا می تواند HDR را بر پایه ی صحنه-به-صحنه و یا بر پایه ی روشنایی تلویزیون انجام دهد اما استاتیک نمی تواند! یعنی احتمال می رود هنگامی که صحنه ها بسیار تاریک یا بسیار روشن می شوند جزئیات از بین برود.

HDR10 چیست؟

استاندارد HDR فعلی همان HDR10 می باشد که هر تلویزیون دارای اچ دی آری با آن سازگار است. این شامل خدمات آنلاین Netfilix و Amazon و استودیوهای فیلم مانند SONY و Warner Bros و... می شود. کنسول های بازی PS4 ، Xbox One S ، Xbox One X نیز با HDR10 سازگار هستند.

HDR10 TV

Dolby Vision چیست؟

تولیدکنندگان تلویزیون برای استفاده ازDolby Vision برخلاف HDR10 باید هزینه ای پرداخت کنند و از متادیتای داینامیک به جای استاتیک استفاده کنند. با وجود این هزینه اضافی بسیاری از تولیدکننگان از آن استفاده می کنند . تکنولوژی دالبی مشکلاتی که در HDR وجود دارد را حل می کند.
دالبی با نسخه های قدیمی تر HDMI از HDR10 کار می کند و همچنین می تواند محتوای SDR را نیز پخش کند؛ برای مثال هنگامی که یک کانال تلویزیونی را تماشا می کنید در واقع محتوای Dolby Vision HDR را دارید تماشا می کنید.
Dolby Vision HDR دارای سقف روشنایی بیشتری است. روشنایی صفحه نمایش در nits اندازه گیری شده است که برخی از تلویزیون ها به 2000 رسیده اند، در تلویزیون های HDR10 این مقدار تا 1000 رفته است این درحالی است که Dolby Vision این مقدار را تا سقف 4000 پیش برده. بنابراین صفحه نمایش های روشن تر در دالبی بسیار بهتر استفاده شده اند.
برخی از تلویزیون های 2018 الجی، پاناسونیک و سونی با Dolby Vision سازگار هستند اما سامسونگ در این زمینه بهترین است.

تکنولوژی دالبی ویژن در تلویزیون

HDR10+ چیست؟

سامسونگ همراه با آمازون و پاناسونیک وزن تلویزیون هایش را برابر HDR10+ قرار می دهد و بسیاری از تلویزیون های HDR10 را نیز به این نسخه بروز می کند و بجای متادیتای استاتیک از متادیتای پویا استفاده می کند.
در انجام این کار HDR10+ ایرادات و اشکال اصلی HDR10 را حذف می کند. سامسونگ HDR10+ را جایگزین Dolby Vision می بیند و هیچ هزینه ای برایش در تولید محتوا ایجاد نمی کند.
HDR10+ در تلویزیون به چه معناست

 

HLG چیست؟

فناوری های تلویزیونی با اختصارات تعریف شده ای معرفی می شوند که اختصار HLG (hybrid log gamma) نیز یکی از این فناوری هاست که توسط پخش کننده های بی بی سی (BBC) و ژاپن در تلاش برای پخش محتوای HDR است. در ژاپن در حال حاضر HLG در حال استفاده است اما بی بی سی هنوز در حال راه اندازی این کانال است.
با وجود این که محتوای HLG بسیار کم وجود دارد اما تولیدکنندگان تلویزیون مرتبا در تلاش برای بکارگیری این تکنولوژی هستند و اکثر تلویزیون های 2018 سونی، الجی، سامسونگ و پاناسونیک از آن پشتیبانی می کنند.


تکنولوژی Technicolor

در راستای طراحی فیلیپس Technicolor HDR نیز طراحی شد که قادر است محتوای SDR را به HDR ارتقا دهد. این ارتقا بدین معنی است که محتوای HDR را روی تلویزیون های غیر HDR نمایش خواهد داد. این که آیا این قابلیت تفاوت ها را در تصویر به واضحی نمایش می دهد معلوم نیست، اما بهرحال تماشای یک فیلم HDR روی تلئیزیون معمولی SDR چندان جالب به نظر نمی رسد و بی فایده است.
Technicolor میتواند مسئله سازگاری HDR را حل کند چون می تواند سیگنال HDR را به سینگالی تبدیل کند که توسط تلویزیون شما پشتیبانی می شود.


Technicolor hdr در تلویزیون

جدول سازگاری HDR

  HDR10 HDR10+ Dolby Vision HLG Technicolor
سامسونگ دارد دارد دارد دارد ندارد
الجی دارد ندارد دارد دارد دارد
سونی دارد ندارد دارد دارد ندارد
پاناسونیک دارد دارد ندارد دارد ندارد
هایسنس دارد ندارد دارد دارد ندارد

در فروشگاه بابیرُز انواع تلویزیون با تکنولوژی روز دنیا و برندهایی مانند سونی، ال جی، سامسونگ و هایسنس موجود است.  شما برای مشاهده ی لیست تلویزیون های هر بند روی لینک های زیر کلیک کنید.

  1. مشاهده لیست تلویزیون های سونی

  2. مشاهده لیست تلویزیون های ال جی

  3. مشاهده لیست تلویزیون های سامسونگ

  4. مشاهده لیست تلویزیون های هایسنس

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه شما